E-sport

Sport elektroniczny (e-sport) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Rywalizacja między zawodnikami (graczami) odbywa się zarówno w formie rekreacyjnej, jak i na turniejach gier komputerowych (tzw. „pro gaming”).

Historia e-sportu wiąże się ze wzrastającą popularnością rozgrywek sieciowych w grach takich jak StarCraft, Counter-Strike, Quake, Warcraft II: Tides of Darkness czy League of Legends. Popularność Quake'a przyczyniła się do powstania w 1997 roku w Stanach Zjednoczonych ligi zawodowych graczy Cyberathlete Professional League. Gracze e-sportowi uczestniczą w turniejach takich jak World Cyber Games (WCG) i Electronic Sports World Cup (ESWC).

Mecze rozgrywane są na żywo, a publiczność może oglądać graczy siedzących przed komputerami, zaś ich posunięcia śledzić na wielkich telebimach.

Najpopularniejszym e-sportowym wydarzeniem w historii były Mistrzostwa Świata Sezonu 7 w League of Legendsgdzie w niektórych momentach jednocześnie zmagania graczy oglądało ponad 100 milionów osób. Największa historyczna pieniężna pula nagród została zgromadzona w turnieju The International 2018 w grze komputerowej Dota 2 i wynosiła ponad 25 mln dolarów.

Według raportu PayPala oraz SuperData na temat polskiego rynku e-sportowego szacuje się, że w Polsce jest około 923 tysięcy graczy. Stanowi to 3,30% wszystkich internautów w Polsce. Natomiast liczba ta do 2019 roku może zwiększyć się do 1,5 mln osób.



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl